מאחורי הקלעים- על הפיכתה של ניו זילנד למעצמת צילום ותיירות

מאחורי הקלעים- על הפיכתה של ניו זילנד למעצמת צילום ותיירות

מספר עובדות על תעשיית הצילום של ניו זילנד:

  • מכון הסרטים האמריקני כינה בעבר את תעשיית הסרטים של ניו זילנד כ"אחד הפלאים בעולם… סיפור הצלחה שאין כדוגמתו".
  • ענף הצילום בניו זילנד הרוויח מעל ל-3 מיליארד דולר ניו זילנדי בשנים 2012-2013.
  • ניו זילנד זכתה ביותר מ-20 פרסי אוסקר בעשור האחרון.
  • תעשיית הצילום כוללת בתוכה כ-3,000 עסקים ברחבי ניו זילנד העוסקים בעבודות הפקה וגמר הפקה.
  • בשנת 2013 בלבד, כ-1,600 סדרות ותכניות טלוויזיה הופקו בניו זילנד.
  • גדולי התעשייה העולמית הגיעו לניו זילנד כדי ליצור את ההפקה הבאה שלהם, ובינהם סטיבן ספילברג וג'יימס קמרון.

 

השנים 2001-2003 כשנות מפנה בתעשיית הצילום והתיירות של ניו זילנד

שנת 2001 תיזכר לעולמים כרגע מכונן בהיסטוריה של ניו זילנד: בשנה זו שוחרר לאקרנים הסרט הראשון מטרילוגיית ההרפתקאות הידועה "שר הטבעות". מיד לאחר מכן, בשנים 2002 ו-2003 שוחררו גם שני הסרטים הבאים המשלימים את הטרילוגייה. טרילוגיית שר הטבעות הכתה גלים ברחבי העולם, כמו שאף אחד לא האמין. כיום היא ממוקמת רביעית ברשימת שוברי הקופות הגדולים של כל הזמנים. מאחורי הפקת הענק עמדו מדינה שלמה ואזרחיה, אשר נתנו יד בכל אשר יכלו. מאז ועד היום, ניו זילנד מכונה גם כ"בית הארץ התיכונה"- הארץ הדמיונית והקסומה בה מתרחשת עלילת סרטי שר הטבעות. כמעט שני עשורים חלפו מיציאת סרטי הטרילוגייה, ועדיין 1 מכל 5 תיירים המגיעים לניו זילנד מציין את "שר הטבעות" כסיבה לביקורו בניו זילנד!


 

כיצד הצליחה תעשיית הצילום לסחוב על גבה את התיירות?

כיום התיירות היא ענף הייצוא הגדול ביותר של המדינה: היא מניבה 39.1 מיליארד דולר ניו זילנדיים בשנה ומועסקים בה אחד מכל משבעה ניו זילנדים. ניו זילנד הפכה ממדינה אלמונית בקצה העולם המפתחת תעשיית בשר וחלב למעצמת תיירות וצילום. ואיך כל זה הצליח לקרות בכלל?

  1. היתרון הטבעי- הנופים בניו זילנד תמיד גונבים את ההצגה. מישורים מוזהבים, הרים מתנשאים, חולות דמויי מדבר, פיורדים, קרחונים ועמקים קסומים. כל אלה הם חלק מהנוף הדרמטי של ניו זילנד המייצג את הארץ התיכונה. יותר מ-150 מוקדים ברחבי ניו זילנד שימשו לצילומי טרילוגיית שר הטבעות וטרילוגיית ההוביט אשר קשורות אחת בשנייה. כיום ה"הוביטון", כפר ההוביטים הציורי המככב בטרילוגיית ההוביט ושר הטבעות, נחשב כאחד מיעדי החובה בתיירות הסרטים של ניו זילנד, ואף בקרב משפחות, זוגות וקבוצות רבות.
  2. ההון האנושי- תעשיית הצילום המצליחה של ניו זילנד כוללת בתוכה במאים, תסריטאים, אנימטורים, שחקנים, מעצבי תלבושות ואמני אפקטים מהשורה הראשונה, המבוקשים בכל העולם. הם ידועי כמקצוענים, אדיבים ובעלי גישה חיובית לצילום והשתתפות בכל הפקה שהיא. תחת ההון האנושי אי אפשר שלא להזכיר את הבמאי והמפיק פיטר ג'קסון, שקיבל ממדינת ניו זילנד את התואר Sir כהוקרה על תרומתו לעולם התרבות הניו זילנדי- וזאת לאחר שהעלה את ניו זילנד על המפה עם ההצלחה הגדולה של שר הטבעות, קינג קונג וסרטים נוספים.
  3. היתרון הטכנולוגי- ניו זילנד נחשבת כמדינה מובילה ופורצת דרך בצילום וקולנוע. הודות לטכנולוגיה החדישה ביותר בתחום הקולנוע וההון האנושי, קמו חברות הפקה כגון NHNZ זוכת פרסי האמי, המייצאת סרטים ותכניות טלוויזיה ליותר מ-180 מדינות, וחברת האפקטים הנחשקת Weta Digital היושבת בוולינגטון- בלעדיה שום הפקת סרטים רצינית בניו זילנד אינה מתקיימת- בסטודיו החברה נוצרו אפקטים, תלבושות ואביזרים להפקות ענק כגון שר הטבעות, אווטאר ויומני נרניה. גם ב-Weta זיהו את הפוטנציאל הכלכלי של שר הטבעות והסרטים המצליחים הנוספים ש"עברו דרכם", והחליטו לפתוח סיורים לתיירים של "מאחורי הקלעים". בזכות ווטה, וולינגטון זכתה גם לשם Wellywood.

 

ניו זילנד ואוסטרליה

ראו גם: אטרקציות בניו זילנד | ניו זילנד עם ילדים | תכנון טיול לניו זילנד

 

אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני כ- 6.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!