ציפור הקיווי בניו זילנד

ציפור הקיווי בניו זילנד

הקיווי הוא ציפור אנדמית וסמלה הרשמי של ניו זילנד. כך גם נקראים תושבי המדינה- "קיווים". הציפור כיום בסכנת הכחדה ונותרו פחות מ-70,000 פרטים שלה בטבע. מה הופך את הקיווי לעוף כה מיוחד? איך ואיפה אפשר לראות את הקיווי מקרוב בטיול הבא שלכם לניו זילנד? הכל על עוף הקיווי, במאמר הבא:

מאפייני ציפור הקיווי

גודלה של ציפור הקיווי הוא של כתרנגול הבית. לקיווי ראש וצוואר קטנים, ומקור ארוך ודק. הקיווי פעיל בעיקר בלילה וניזון מחרקים. חושי הריח והשמיעה של הקיווי מפותחים מאד בכדי לפצות על המגרעות שלו (על המשמעותית ביותר נכתוב ממש בפסקה הבאה). הקיווי יכול לחיות בטבע בין 25-50 שנים.

עובדה מעניינת היא שהקיווי הוא ציפור ללא יכולת תעופה. כנפי הקיווי מנוונות מכיוון שעד להגעת האדם הלבן לשטחי ניו זילנד, ציפור הקיווי ועוד זנים רבים של ציפורים ללא יכולת תעופה שהתגוררו על אדמת ניו זילנד, לא היו חשופים לטורפים. כיום לקיווי בעיית התמודדות קשה בטבע מכיוון שאינו מסוגל לעוף ולברוח מטורפיו. הקיווי נחשב כעוף בסכנת הכחדה, ולכן ממשלת ניו זילנד משקיעה כסף ומשאבים רבים בפיתוח פרוייקטים לשימור הציפורים הנדירות, חסרות יכולה התעופה, לרבות הקיווי.

נוצות הקיווי מזכירות פרוות עכברים ופחות נוצות עופות. אפרוחי הקיווי בוקעים כבר כאפרוחים פרוותיים. הם מגיחים מהקן כדי לאכול כבר בגיל חמישה ימים ולעולם אינם ניזונים מהוריהם! האפרוחים גדלים לאט, ולוקחות להם שלוש עד חמש שנים להגיע לגודל בוגר. הקיווי נמצא תחת סכנה מתמדת בטבע בגלל האיומים הרבים שמסביבו כגון: טורפים, כלי רכב, טפילים ואיבוד בתי הגידול הקיימים. אם כל זה לא מספיק, לקיווי חוסר בעצם החזה ועל כן, כל פציעה שלו עלולה להסתיים באסון כבד מבחינה גופנית ואף במוות.

האבולוציה הסמלית של ציפור הקיווי בניו זילנד

כיום הקיווי הוא סמל לאומי משמעותי ואהוב על ידי תושבי ניו זילנד- הן על ידי האירופאים והן על ידי הילידים המאורים. הקיווי על מאפייניו הנדירים הוא סמל לייחודיות של עולם חיות הבר בניו זילנד ולערך המורשת הטבעית הטבועה עמוק בניו זילנד. כבר בראשית ימיה של ניו זילנד המיושבת, המאורים שגילו את ניו זילנד ייחסו לקיווי חשיבות תרבותית, ולמרות זאת נהגו לצוד אותו לצרכי מאכל ולתפור מנוצותיו גלימות לאנשים בעלי מעמד חברתי גבוה. גם האירופאים הראשונים שהגיעו לניו זילנד לחיפוש אחר אדמה וזהב השתמשו בקיווי למאכל ובעיקר לצרכי פרווה ואופנה. רק בשנת 1896 השתרשה בניו זילנד ההבנה כי הקיווי הוא זן נדיר בעל ערך רב בעולם הטבע, ומאז הפך העוף המשונה למין מוגן בניו זילנד ולסמל לאומי.

המקומות הטובים ביותר לצפות בפלא מקרוב

צפייה בקיווי היא חלק מהחוויה בניו זילנד למטייל. לא פשוט, אך בהחלט אפשרי לפגוש את הקיווי בטבע- נדרשת מעט השקעה להגיע למקומות הנכונים, בשילוב עם עירנות וסבלנות כשאתם נמצאים כבר בשטח, עד שיתגלו לעינכם הקיווים. הסטטיסטיקות מספרות שרק כ-5% מגוזלי הקיווי שבקעו בטבע יגיעו לבגרות כתוצאה מטורפים כמו הרמינים, חתולים וכלבים, ולמרבה הצער אוכלוסיית הקיווי החומה (זן הקיווי הנפוץ ביותר בניו זילנד) יורדת בהתמדה בכ-3% מדי שנה. בעקבות התפתחותה של ניו זילנד לכדי מדינה מערבית מתועשת ומפותחת, הקיווי איבד שטחי מחיה נרחבים שהפכו לכבישים, למקומות מגורים או פשוט למקומות בהם אינם יכול להתקיים בבטחה מפני בעלי חיים מזיקים. היעדים עם הסיכויים הגבוהים ביותר לצפייה בקיווי ניו זילנדי גאה הם: הן במסלולי ההליכה שבאיי הציפורים קפיטי איילנד וסטיוארט איילנד, והן על ידי הצטרפות לסיור לילה בשמורות Trounson Kauri Park ו- Waipoua Forest שבחבל נורת'לנד.

רוצים לפגוש את הקיווי תוך כדי הטיול לניו זילנד ואוסטרליה? אנו בנו ווריז טורס נשמח לתכנן את מסלול הטיול שלכם בקפידה ולשלב בו את שמורות הטבע בהן מתגוררות ציפור הקיווי בחופשיות בטבע.

מומלץ לקרוא גם על 6 לוקיישנים לצפייה בציפורים ניו זילנדיות בטבע.

אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני כ- 6.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!