המדריך לבטיחות במים- אוסטרליה

המדריך לבטיחות במים- אוסטרליה

כאי הגדול בעולם, באוסטרליה ישנם כ-10,700 חופים ועוד אלפי אגמים, נהרות ונתיבי מים. יחד עם האקלים החם השורר ביבשת, אין פלא שאחת הפעילויות הפופולאריות ביותר באוסטרליה היא בילוי במים. עם זאת, חשוב לדעת כי המים הקסומים עלולים להפוך בן רגע לסכנת חיים. אז רגע לפני שאתם נרטבים, רכזנו עבורכם מספר כללים וטיפים שחובה לקרוא בנוגע להתנהגות נכונה במים!

 

בחוף הים

  • הכלל החשוב ביותר: שחו אך ורק בחופים עם שירותי הצלה! בחופים הפופולאריים והבטוחים לרחצה נמצאים באופן קבוע מצילים מוסמכים שמפטרלים בחוף ומשגיחים עליכם מרחוק. הזרמים והגלים באוקיינוס חזקים ביותר, וקשה להתנגד להם. בין יולי 2018 ליוני 2019, 276 אנשים קיפחו את חייהם במקרי טביעה בחופי אוסטרליה. בחופים מוכרזים עם שירותי הצלה, תוכלו להבחין דיי בקלות בשני דגלים גדולים בצבעי אדום-צהוב הסמוכים לקו החוף. לדגלים שתי משמעויות הקשורות זו בזו: רצועת המים שבין הדגלים היא האיזור הבטוח ביותר לשחייה מבחינת תנאי הים. כמו כן רצועת המים שבין הדגלים היא האיזור שבו שירותי ההצלה מפקחים ומפטרלים. ועל כן, דאגו תמיד לשחות אך ורק בין הדגלים! אם אתם נמצאים בחוף מפוקח, אם תשחו מחוץ לרצועת החוף המסומנת בדגלים, ככל הנראה פספסתם את המטרה. המצילים בחופים נחמדים ואדיבים ביותר, וישמחו לסייע ולעזור לכם בכל שאלה במקרה הצורך. המצילים לבושים במדים בצבע אדום-צהוב, בדומה לצבע הדגלים, כדי שיהיה קל לזהותם.

 

 

 

  • התייעצו עם המצילים לפני כניסה למים והכירו את משמעות הדגלים הנוספים: 

דגל צהוב בקרבת החוף- פוטנציאל לתנאי מים מסוכנים- הרחצה מותרת (מקביל לדגל אדום בארץ).

דגל אדום בקרבת החוף- החוף מסוכן לרחצה. החוף סגור ואינו מפוקח. הרחצה אסורה (מקביל לדגל שחור).

דגל משובץ אדום ולבן בקרבת החוף, מסמל שכריש נראה במים- אין להכנס למים.

דגל כחול בקרבת החוף- בחוף נמצאים גולשים, יש לשים לב ולהיות זהירים שלא להפגע מהגלשנים.

 

  • התמודדות נכונה עם זרמי סחף (Rips)-  זרמי סחף הם זרמים חזקים ומסוכנים שעלולים להיות קטלניים עבור רוחצים בחוף, גולשים ושחיינים מקצוענים כאחד. זרמי סחף מהווים גורם שכיח ביותר לטביעות. מדובר בערוץ צר של מים שנמצא בסמוך לחוף, אשר מחזיר את המים מהחוף, פנימה לתוך הים, במהירות ובעוצמה רבה. אדם שנקלע לזרם סחף, יכול להתקדם כ-2-3 מטרים לשנייה אל תוך הים.

כיצד ניתן לזהות את זרמי הסחף? כמובן שבחוף עם מצילים (כפי שכבר המלצנו, יש לשחות רק בחופים עם שירותי הצלה) יש להתייעץ ולשאול את המצילים. לרוב איזור הדגלים התוחמים את שטח הפיקוח וההצלה, לא יכלול זרמי סחף מסוכנים. כמו כן, מומלץ לפני כניסה למים לתצפת על נקודות בסמוך לקו החוף בהן הגלים נשברים ועל נקודות בסמוך לקו החוף בהן הגלים אינם נשברים (היכן שהים נראה רגוע ושקט יותר). דווקא המקומות בהם הגלים אינם נשברים, הם המקומות המסוכנים יותר, בהם נמצאים זרמי הסחף.

כדי שלא לסיים בטביעה, חשוב להשאר בקור רוח ולא להכנס למצב של פאניקה! בניגוד לדיעה הרווחת כי זרמי הסחף מתנהגים כמערבולות, הם לא ימשכו אתכם אל הקרקעית! כמו כן, הם לא ימשכו אתכם ללב הים, ובסופו של דבר, הם ייחלשו ותוכלו לצאת מהם, כל עוד לא תהיו מותשים מהתנגדויות לזרם!

אין להתנגד ולשחות כנגד הזרם בחזרה אל החוף. הזרם נושא אתכם על גבו. אם נקלעתם לצרה במים- נסו להרים את היד כדי שלמצילים יהיה קל יותר להבחין בכם. בינתיים, בעודכם נסחפים מעט לכיוון הים, נסו להמלט על ידי שחייה באלכסון או הצידה. לא תזדקקו לשחייה מרובה, מכיוון שזרם הסחף הוא זרם צר. במידה ואתם מתקשים לצאת מהזרם, המשיכו לצוף עד שתגיע ההזדמנות והזרם ייחלש- ברגע זה, תוכלו לשחות "הצידה" לנקודה בה תראו את הגלים המתקדמים לעבר החוף, ותעזרו בהם.

סרטון מומלץ לצפייה של Dr. Beach:

 

  • השמש מסוכנת ביותר- השתמשו בקרם הגנה, כובע ומשקפי שמש- חשיפה ממושכת לשמש חזקה היא דבר לא מומלץ כלל. בטח ובטח כשמדובר בשמש האוסטרלית אשר נחשבת כמסוכנת ביותר. קרינת השמש באוסטרליה היא מהחזקות בעולם, ולכן הקפידו להשאר באיזורים מוצלים בחוף עד כמה שאפשר. במידה והדבר אינו אפשרי, דאגו שתהיה לכם שמשייה ברכב, וכמובן בכל רחצה הקפידו למרוח קרם הגנה ולהיות ממוגנים בכובע ומשקפי שמש.

 

באגמים ובנהרות

  • היו קשובים לשלטי הבטיחות והאזהרה שבסמוך לכל מאגר מים- אגמים ונהרות רבים נראים תמימים, אך טמונות בהם סכנות רבות שיש לשים לב אליהן: קרקע סלעית או דוקרנית, סחף חזק ומהיר, גובה מים שמשתנה אחרי פתיחת סכרים ואחרי הצפות ושטפונות, גדות מים שבירות, תלולות ומחליקות, איכות מים ירודה במקרים של יובש ומפלים חזקים. לכל אלה יש להוסיף גם בעלי חיים בלתי רצויים כגון תניני המים המלוחים אשר נמצאים בנהרות ובחופים שבצפון אוסטרליה.
  • אל תנסו לקפוץ ולצלול בנהרות ואגמים- לעיתים רבות המים רדודים, אף על פי שהם נראים עמוקים מאד. קפיצות למים רדודים ובמיוחד קפיצות ראש, עלולות להוביל לפציעות חמורות.
  • אל תכנסו למאגרי מים לבד כשאיש אינו בסביבה- במקרה ואתם חשים שנקלעתם לסכנה, נסו לצוף על הגב ולהרים יד או לקרוא לעזרה.
  • אל תכנסו למאגרי מים כשמזג האוויר אינו יציב.
  • בדקו את קור המים- מי הנהרות והאגמים עשויים להיות קפואים במיוחד ולהוביל למצב של היפותרמיה.

 

בעלי חיים מסוכנים במים-

  • זכרו כי הכרישים הם חלק נכבד מבעלי הבית באוקיינוס- כרישים עלולים להגיע לכל חוף באוסטרליה. הם מסוגלים לשחות למרחקים רבים, וגם במים רדודים. הרשויות מקפידות מאד על בטיחות מפני כרישים: זה נעשה על ידי פטרולים קבועים מהאוויר, מהים ומהיבשה. כמו כן, הרשויות מקפידות לסגור ולאסור על רחצה בחופים אליהם כרישים הגיעו לאחרונה. בערים וביישובים גדולים, כדי לאפשר רחצה בטוחה, ניתן להבחין באיזורי רחצה בטוחים, שנתחמו ברשתות מגן. ולכן שוב, אנו מדגישים כי יש לשחות אך ורק בחופים מוכרזים עם שירותי הצלה ובין הדגלים.

לעיתים בעת נסיעות ברכב או בטיול Road Trip גדול, אתם עשויים להגיע לחופים בתוליים ומדהימים ביופיים- אך אם תתקלו בשלט המתריע על איסור רחצה או על אזהרה מפני כרישים- השמעו לו בלי לחשוב פעמיים- למען בטיחותכם!

  • תניני מים מלוחים- צפון אוסטרליה (קווינסלנד, הטריטוריה הצפונית ומערב אוסטרליה) היא בית לתנין המים המלוחים (תניני הים), אשר נחשב כתנין הגדול בעולם והמסוכן ביותר לאדם. תניני המים המלוחים חיים בנהרות, לגונות, ביצות ואף בתוך מי האוקיינוס שבצפון אוסטרליה! שניים מאתרי הטבע הידועים ביותר בהם שורצים תניני המים המלוחים הם מקורות המים שביער הגשם דיינטרי ומאגרי המים שבפארק הלאומי קאקאדו. אך הם לא פוסחים גם על חופיהן של הערים קיירנס ודארווין הנמצאות בצפון.

לכן, המלצתנו הגורפת, היא שלא להכנס לאף אחד מהחופים ומקורות המים החל מ-Hervey Bay שבחוף המזרחי וצפונה, למעט חופים ספציפיים הידועים כמתאימים לרחצה בעונה היבשה, כגון חופי העיר Townsville, היישוב Agnes Water, האגמים והמפלים שברמות את'רטון ועוד.. כמו כן, בחופי הטריטוריה הצפונית ובערוצי המים שבפארקים הלאומיים, מומלץ שלא להכנס כלל למים, וכך גם בחופי צפון מערב אוסטרליה- מצפון ל-Exmouth.

בחופים ובסמוך למאגרי מים רבים בצפון אוסטרליה, ישנם שלטים המתריעים על המצאותם של התנינים בשטח. במידה ונתקלתם בשלט כזה, היו זהירים וצייתו לכללי הבטיחות שבמקום- חשוב לציין בשלב זה גם את ההנחיה שלא לשבת או לישון באוהלים בסמוך לחוף או לגדה אם נתקלתם בשלט המתריע על תנינים, מכיוון שהם משוטטים גם על היבשה.

  • מדוזות ארסיות- המדוזות הארסיות מרוכזות גם הן בחופים שבצפון היבשת, ללא הבחנה בין מזרח למערב בייחוד בעונה הרטובה (החל מאמצע/סוף אוקטובר ועד אפריל). ולכן, המלצתנו הגורפת היא שלא להכנס למים כלל בחופי הצפון הטרופי של אוסטרליה בתקופה זו! בחלק מן החופים תוכלו למצוא עמדות ובהן נוזל כנגד צריבות המדוזות לשימוש אישי במקרה שנכוויתם, ועדיין יש להתפנות באופן מיידי לקבלת טיפול רפואי. בתקופת העונה הרטובה עדיין נמשכים השנירקולים והצלילות בשונית המחסום הגדולה, ואם אתם מעוניינים להתנסות דווקא בתקופה זו, דאגו לעשות זאת אך ורק במסגרת טיול קבוצתי מאורגן בו מפעילי התיירות המקומיים מודעים לאיזורי הריכוז של המדוזות, וכן דאגו להכנס למים אך ורק עם חליפה ייעודית (אשר ניתן לקבל בתשלום סמלי על כל אחת מסירות התיירים).

 

ולסיכום: חיי החוף ושפע פעילויות המים הם חלק בלתי נפרד מחיי המקומיים באוסטרליה, ונחשבים כ-Must עבור תיירים המבקשים להבין את מהות היבשת! אין צורך לשנן את כל הכללים שהוזכרו כאן. פשוט זכרו לבצע 3 פעולות פשוטות לפני שאתם מחליטים להכנס למים:
  • עקבו בצורה אדוקה אחרי ההנחיות המופיעות בשילוט הסמוך למים.
  • הכנסו רק לחופים עם שירותי הצלה, או לאגמים וערוצי נהר בתנאי שיש עוד אנשים באיזור (ובתנאי שהשילוט מאפשר ככתוב בפעולה הקודמת).
  • המנעו מכניסה לחופים ולמקורות מים מכל סוג שהוא בצפון אוסטרליה, למעט מקומות בהם כתוב בפירוש שהרחצה בטוחה, או כחלק מטיול מאורגן (מומלץ!).

 

אם תבצעו את הפעולות האלה, אין לנו ספק שתוכלו גם ליהנות וגם לשמור על עצמכם! בילוי נעים!
אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני 6.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!