המאורים: חלק ב- שילוב התרבות המאורית בניו זילנד

המאורים: חלק ב- שילוב התרבות המאורית בניו זילנד

כשאדם נורמטיבי מדמיין בראשו את ניו זילנד, יעלו לו תמונות של הרים, אגמים, נהרות וקרחונים. אנו מכירים את ניו זילנד של היום, אך חלק ניכר מניו זילנד של היום הוא תוצאה מניו זילנד של פעם, מתרבות השבטים המאורים- ראשוני המתיישבים בארץ הלבן הענן הארוך. חלק ב'- על התרבות המאורית ושילובה בניו זילנד של היום. 

 

אמונה מאורית

בדומה לרוב השבטים הפולינזיים, גם המאורים היו  פוליתאיסטים, כלומר האמינו במספר אלים. האלים המרכזיים ביותר לפי האמונה המאורית הם: Rangi-Nui- אל השמיים- שנחשב כאל המרכזי והחשוב ביותר, וכן Papa- Tu- A- Nuku, זוהי אלת האדמה. אל האלים הללו התפללו המאורים באופן קבוע והם מופיעים על יצירות אמנות ועבודות יד רבות. גם היום כשמדברים במאורית, נהוג לברך את האלים האלו. במקור, השפה המאורית היא שפה מדוברת בלבד ואיננה שפה כתובה (למרות שכיום היא שפה משוכתבת באותיות אנגליות). כדי להעביר את המורשת והאמונות מדור לדור, השתמשו המאורים באגדות ובציורים. אגדות מאוריות רבות נקשרות לטבע הניו זילנדי. לדוגמא היווצרותו של קרחון פרנץ ג'וזף: המאורים מאמינים כי לאחר שצעירה מאורית איבדה את אהוב ליבה בעת טיפוס על הר, נוצר הקרחון מדמעותיה.

מרגע הגעתם של האירופאים לניו זילנד ועד היום, אמונתם ודתם של מאורים רבים השתנו. מאורים רבים זנחו את אמונתם והתנצרו. גם אלה שלא התפתו לעזוב, הושפעו מהנצרות: עד היום תפילות וברכות מסויימות לקוחות מהנצרות. ישנם גם שני סוגי זרמים של מאורים נוצרים (Ringatu ו-Ratana), וחלק מבתי התפילה של המאורים בנויים ככנסיות. בשנים האחרונות ישנה התעוררות קטנה של מאורים המעוניינים להשתייך גם לאיסלם. כיום מדובר בכ-2,000 מאורים (מתוך כ-776,000 מאורים).

בסופו של דבר כיום אין דת מאורית אחת מגובשת, וישנם זרמים רבים מאד אליהם משתייכים הילידים.

 

קעקועים

אחד מסימני ההיכר הידועים של המאורים הוא הקעקוע. לקעקועים של המאורים יש משמעות רבה בנוגע לייחוס שלהם, להשכלתם ולמקומם בשבט. הקעקוע נקרא במאורית Moko. בתרבות המאורית, גברים נוהגים לקעקע את הפנים/גב/ירך/ אחוריים, בעוד שנשים נוהגות לקעקע את הסנטר והפנים. המנהג המקובל בקרב הילידים האדוקים הוביל לפיתוח תעשייה תיירותית של קיעקוע תיירים בסגנון מאורי. חנויות הסטודיו הידועות ביותר לקעקועים הן:

  1. Ship Shape Tattoo Sacred Tattoo Shop- Auckland.
  2. Left Hand Path City Of Ink- Christchurch.
  3. White Tiger Tattoo Otautahi Tatoo- Queenstown.

 

כמו כן, בעיר הבירה וולינגטון נמצא המוזיאון הלאומי לקעקועים של ניו זילנד Mokomuseum ובמשך השנה מתקיימים אירועים ופסטיבלים ידועים בנושא קעקועים, כגון פסטיבל הקעקועים המפורסם של New Plymouth המתקיים מדי שנה, בסביבות חודש דצמבר.

 

אמנות וריקוד

חלק בלתי נפרד מהמנהגים המאורים הוא האמנות והיצירה. הילידים הביאו עמם לניו זילנד את העיסוק באמנות ובגילופים. כפי שכבר צויין קודם, האמנות סייעה למאורים לספר את אמונתם ולהעביר את מורשתם לדורות הבאים. המאורים השתמשו בגילופי העץ והאבן גם לקישוט המבנים הקהילתיים ובתי התפילה שלהם, וכן לפיסול האלילים שלהם. הדרך הטובה ביותר להתרשם וליהנות מהיצירות המאוריות הוא להשתתף באחד הפסטיבלים המתקיימים מדי שנה ברחבי ניו זילנד בנושא אמנות מאורית, או לבקר במוזיאונים הגדולים כגון מוזיאון המלחמה באוקלנד או מוזיאון טה-פפה שבוולינגטון. אלו שינחתו או יסיימו את הטיול בשדה התעופה של העיר אוקלנד, יוכלו להתקל ביצירות אמנות מאורית מעניינות ברחבי הטרמינל. כמו כן, מומלץ מאד לבקר במפרץ האיים וברוטורואה כדי להתרשם מקישוט מבנים בסגנון מאורי ומהופעות המסורתיות. במופעים אלו תוכלו ליהנות מריקודים שבטיים ותאזינו לאגדות מאוריות. חשוב לציין כי ההופעות והיצירות המאוריות שנעשות כיום, הן בעיקר למטרות תיירותיות ופחות כדי לשמר את המסורת.

אבן ה-Greenstone/Jade (במאורית Pounamu, ובעברית אבן הירקן) נחשבת כאבן בעלת משמעות רבה בתרבות המאורית. השתמשו בה כדי לעטר כלי מלחמה מאורים וכן לסמל אנשים ממעמד חברתי גבוה. ניתן למצוא אותה כיום הן במוזיאונים והן בחנויות מזכרות וחנויות סטודיו רבות בניו זילנד. למתקדמים, ניתן להגיע לעיירה Hokitika שבחוף המערבי של האי הדרומי, כדי להשתתף בסדנאת עיצוב תכשיט משלכם מאבן הירקן.

ריקוד ה-Haka שמקורו בתרבות המאורית, נחשב כאחת ההשפעות הגדולות ביותר של המאורים על ניו זילנד המודרנית. שורשיו של ריקוד ההאקה הם של ריקוד מלחמה. הריקוד נחשב כוולגרי, ומאופיין בצעקות, עיוות הפנים, הוצאת לשון ומכות על הגוף. ישנן מספר נגזרות לריקודי האקה, אך הריקוד המודרני משמש כיום כברכת שלום למבקרים, לכיבוד הישגים, להזדהות עם המאורים וכריקוד מסורתי בעת סיום לימודים. הריקוד השתלב בצורה כה עמוקה בתרבות הניו זילנדית כך שהוא גם חלק בלתי נפרד מנבחרות הספורט המקצועיות של ניו זילנד, כגון נבחרות הרוגבי והכדורסל המכונות All Blacks. ניתן לצפות מהמסך בריקוד ההאקה בתחרויות הספורט הבינלאומיות כגון אולימפיאדה ואליפויות עולם, או מקרוב יותר בהופעות המסורתיות המתקיימות ברוטורואה.

 

ומה שקורה בחיי היום יום של המקומיים

  1. יישובים מרכזיים ואתרי טבע חשובים ברחבי ניו זילנד מחזיקים בשמות מאורים, ובינהם העיירה רוטורואה (פירוש השם- "האגם השני") והפארק הלאומי Tongariro (פירוש השם- "פרץ רוח דרומית").
  2. השפה המאורית מוכרת כשפה רשמית בניו זילנד. מילים וביטויים ספציפיים השייכים לשפה המאורית נכנסו ללשון המקומיים בשגרה. הביטוי הנפוץ ביותר הינו Kia Ora ("שלום", "היי", "ברוכים הבאים"). המילה Pa מתארת מבצרים הגנתיים ברחבי ניו זילנד ששימשו את המאורים בעבר לשמירה על איזורי החוף. עד היום משתמשים במילה זו במסלולי הליכה רבים המובילים אל שרידי המבצרים.
  3. ריקוד ההאקה הידוע, הפך מריקוד שבטי מסורתי, לריקוד המזוהה עם העם הניו זילנדי. נהוג לרקוד את ההאקה באירועים חשובים, כדוגמת סיום לימודים, אירועי ספורט חשובים ובינלאומיים, טקסים ואירועי זכרון.
  4. ישנן תוכניות טלוויזיה ושידורי רדיו המתקיימים בשפה המאורית בלבד. כמו כן, כל המוזיאונים הגדולים והחשובים ביותר בניו זילנד מציגים תערוכות של אמנות מאורית.

 

לקריאה אודות ההסטוריה המאורית של ניו זילנד- חלק א'- לחצו כאן.

אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני כ- 6.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!