קרחונים בניו זילנד

קרחונים בניו זילנד

החלטתם לטוס לניו זילנד? כדאי שתדעו שאחת מתצורות הנוף המרכזיות של ניו זילנד היא הקרחונים. בניו זילנד קיימים מעל ל-3,000 קרחונים, אך רובם אינם נגישים לטיולים ואף אינם ניתנים לצפייה. במאמר זה נסקור את ארבעת הקרחונים המפורסמים והנגישים למטיילים בניו זילנד.

כמה עובדות מעניינות על חשיבות הקרחונים בניו זילנד

נתחיל באחת העובדות החשובות ביותר: ניו זילנד מחזיקה בכמה מן הקרחונים הנגישים ביותר בעולם. בעוד שקרחונים רבים בעולם ממוקמים בראשי הרים, וניתן "לראותם בלבד", אם בכלל, הקרחונים הידועים של ניו זילנד נמצאים בגובה נמוך ומתפתלים עד למרגלות ההרים, כך שניתן לצפות בהם בקלות ואף לטייל עליהם.

שנית, חשוב לדעת שהקרחונים בניו זילנד הם מהקרחונים הפגיעים בעולם, והם נמצאים בנסיגה מתמדת בעקבות ההתחממות הגלובאלית. מדי שנה הקרחונים מאבדים מגודלם, כשחלקי קרח מאסיביים פשוט מתנתקים מהם ומתנפצים.  

ולפני שנתקדם הלאה, חשוב לציין כי לקרחונים חשיבות מכרעת בעיצוב הנוף הניו זילנדי. הקרחונים כשלעצמם מהווים תצורת נוף מדהימה, אך הם גם אחראים ליצירתן של תופעות טבע שונות: הפיורדים הם תוצאה של פגיעת קרחון בעמק עם מי ים. מי הים גרמו לקרחון להפשיר, והעמק הוצף במי הקרחון. תופעה נוספת, היא צבע הטורקיז של של אגמים ונהרות ברחבי ניו זילנד בעקבות הסחפות "קמח סלעים" מהקרחונים שעל ההרים לתוך המים. עוצמתם של הקרחונים גרמו לסלעים להתפורר עד לכדי קמח. קמח הסלעים שנסחף במורד ההרים, שוקע באיטיות לקרקעית המים ומשנה את צבעם לטורקיז. 

 

הקרחונים המפורסמים של ניו זילנד

 

 

קרחון טזמן Tasman Glacierהקרחון הארוך ביותר בניו זילנד. אורכו כ-27 ק"מ ועומקו הוא לא פחות מ-600 מטרים! קרחון טזמן נמצא בלב הפארק הלאומי הר קוק שבמרכז האי הדרומי. ניתן להגיע לתצפית המשקיפה לקצה קרחון טזמן וכן ל"אגם הקרחון" אשר נוצר בעקבות ההתפוררות התמידית של הקרחון. באגם הקרחון ניתן למצוא בחודשי הקיץ חלקיקי קרח בגדלים שונים, וכך נוצרה לה אטרקציה ידועה בפארק הלאומי "הר קוק" של שייט בין שברי קרחון טזמן. רצוי ואף מומלץ לקחת טיסה נופית קצרה מעל הפארק הלאומי הר קוק הכוללת נחיתה על קרחון טזמן. הנחיתה לרוב אורכת כ-10 דק' ותאפשר לכם לקבל פרופורציות מדויקות יותר של עוצמת הקרחון. למטיילים שירצו לחוות את הקרחון בצורה האולטימטיבית, כדאי להשתתף בפעילות Heli Hike- טיסה קצרה שתנחית אתכם על קרחון טזמן והליכה של כשעה-שעה וחצי על הקרחון, כולל כניסה למערת קרח. הפעילות מתבצעת בקבוצה קטנה עם מדריך מקצועי ומצריכה רמת כושר בינונית, ללא צורך בנסיון קודם. ולעומת טיסה נופית שניתן להזמין בספונטאניות, את הפעילות הזו כדאי לשריין מראש.

קרחון פרנץ' ג'וזף Franz Josef Glacier- אחד משני הקרחונים הפופולאריים שבחוף המערבי של האי הדרומי. אורכו כ-12 ק"מ. הקרחון כה נגיש לתיירים הודות לעובדה שהוא יורד עד לגובה של 300 מטרים בלבד מעל לפני הים ומסלול ההליכה לתצפית אליו נמצא כ-5 ק"מ בלבד מעיירת השירות המספקת אפשרויות לינה ואוכל לתיירים Franz Josef Village (על שם הקרחון). מסלול ההליכה המוביל אל התצפית המשקיפה לעבר הקרחון הוא יפהפה ואורך כשעה-שעה וחצי לכל כיוון, בתוך עמק מיוער וסלעי. בימים גשומים ניתן לראות מפלים טבעיים הנשפכים במורד ההרים שמסביב לעמק. בסוף ההליכה תוכלו לצפות בבסיסו של הקרחון מרחוק. כדי לחוות את קרחון פרנץ' ג'וזף בצורה אולטימטיבית, גם כאן נמליץ על טיסה נופית הכוללת נחיתה על הקרחון או על פעילות ה-Heli Hike.

קרחון פוקס- Fox Glacierאחיו הגדול של קרחון פרנץ' ג'וזף, נמצא כ-25 דק' נסיעה דרומה בקצהו של החוף המערבי של האי הדרומי. קרחון פוקס משתרע על אורך של כ-13 ק"מ וגם הוא מסתיים בגובה של כ-500 מטרים מעל פני הים, דבר ההופך אותו לנגיש במיוחד. באיזור קרחון פוקס מסלולי הליכה רבים בתוך יערות גשם ולצד אגמים, המאפשרים להגיע לתצפיות על הקרחון ועל נופי הפארק הלאומי הר קוק. גם לקרחון פוקס ישנה עיירת שירות הסמוכה לו Fox Glacier Village המציעה אפשרויות לינה ואוכל לתיירים.

קרחון רוב רוי Rob Royלקרחון הרוב רוי אולי אין את המוניטין של קודמיו, אך הוא אף פעם אינו מאכזב! קרחון הרוב רוי ממוקם בצורה מושלמת בתוך הפארק הלאומי Mount Aspiring National Park בין הרים נישאים, צמחייה אלפינית וערוץ נהר עם מי טורקיז. ניתן להגיע אליו כטיול יום מהעיירה התיירותית Wanaka (כ-50 ק"מ לכיוון). ההליכה עד לתצפית הקרחון נחשבת כאחת מהליכות היום היפות והמוצלחות ביותר בניו זילנד, ואורכת כ-3-4 שעות. אלו שמוכנים ללכת, יגלו מחזה מרהיב ביופיו והרבה פחות תיירותי מקודמיו. 

 

באיזה קרחון לבחור?

לכל קרחון ייחודיות משלו. קרחון טזמן הוא הקרחון שיכול לסכם את הכל- ממוקם בנוחות באי הדרומי ומאפשר תצפית, הליכה אל ועל ואף טיסה נופית.

קרחון הרוב רוי גם הוא ממוקם בצורה נוחה ואינו דורש סטייה מהדרך התיירותית, אך כדי לראותו יש ללכת. 

ואם בכל זאת יש לכם זמן, תוכלו להאריך את הדרך ולהגיע גם לקרחונים הידועים שבחוף המערבי- כך שתרוויחו גם את אגמי המראה ויערות הגשם הפרושים לכל עבר. 

 

קרחון

 

מה חשוב לקחת בחשבון כשמתכננים טיול בין קרחונים בניו זילנד?

בראש ובראשונה בטיחות! הקרחונים זזים ונמצאים בהתהוות כל הזמן (לצערנו בנסיגה). בכל אחד ממסלולי ההליכה תלויים שלטי אזהרה. אל תקחו סיכונים מיותרים. מטיילים רבים נפצעו, וחלקם גם נהרגו כשלא צייתו להוראות אלה. בנוסף לכללי הבטיחות שבשטח, האיזורים בהם הקרחונים ממוקמים הם לרוב קרים, גשומים ומבודדים. לכן, הצטיידו בביגוד חם, אוכל ושתייה. והכי חשוב- אל תצאו למסלול הליכה לכיוון הקרחונים בימים גשומים וסוערים! 

ולאחר מכן, חשוב לדעת שכדי למצות את נושא הקרחונים בניו זילנד, אל לכם להסתפק רק בתצפיות עליהם. טיסה נופית והליכה על קרחון אכן עולות יותר, אך דרך תצפיות בלבד קשה מאד לקבל מושג על הקרחונים, שכן בסיסם הנגלה לעיני התיירים מהתצפיות המרוחקות הוא לרוב בוצי בכלל.

ולפני סיום, קחו בחשבון שניו זילנד היא מדינה גשומה מטבעה, אך החוף המערבי גשום וסוער כמעט כל השנה, כולל בחודשי הקיץ, כך שאם אתם מתכננים לבקר בקרחונים פוקס וג'וזף, כדאי לתכנן מעבר אחד נוסף לפחות בקרחון אחר, או לאפשר ימי ספייר בחוף המערבי למקרה של סערה. 

 

ראו גם: אטרקציות בניו זילנד | ניו זילנד עם ילדים | תכנון טיול לניו זילנד

אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני כ- 6.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!