אולורו – לבקר או לוותר?

אולורו – לבקר או לוותר?

אולורו / איירס רוק (Uluru / Ayers Rock) הוא אחד מפלאי הטבע הגדולים באוסטרליה. אולורו הוא אתר שיא הן מבחינת התיירים המבקרים באוסטרליה וגם מבחינה תרבותית/ילידית בקרב האבוריג'ינים. אחת ההתלבטויות החוזרות ונישנות בקרב מטיילנו המגיעים לתקופה של עד חודש באוסטרליה, ובכלל לטיול ביבשת האדומה, היא האם להרחיק עד אולורו, או לוותר עליו. במאמר זה ננסה לסקור את היתרונות והחסרונות של ביקור באולורו כחלק מטיול באוסטרליה

כמה נתונים טכניים:

  • מדובר במונולית עצום מימדים הבנוי מאבן חול.
  • אולורו נישא לגובה של כ-348 מטרים (גבוה יותר ממגדל אייפל), עם היקף של כ-9.5 ק"מ. גילו מוערך בכ-550 מיליון שנים. 
  • בשנת 1987 הפך אולורו לאתר מורשת של אונסק"ו בשל חשיבותו התרבותית לילידי היבשת האבוריג'ינים. 
  • כיום מבקרים בפארק הלאומי אולורו/קטה ג'וטה כ-250,000 תיירים מדי שנה.

walking in uluru

המיקום של אולורו

אולורו מרוחק כ-2,000 ק"מ מהחוף המזרחי המתוייר של אוסטרליה וכ-335 ק"מ מהעיירה אליס ספרינגס, העיירה הגדולה ביותר שקיימת באאוטבק האוסטרלי. כפי שניתן להבין מנתונים אלה, הפארק הלאומי אולורו/קטה ג'וטה מרוחק מכל יעד אחר ביבשת, ועל כן ההגעה אליו מסובכנת יותר מהגעה ליעדים אחרים, בטח בהשוואה לאייקונים אוסטרלים אחרים.

ניתן להגיע לאולורו בטיסת פנים ישירה של כ-3.5 שעות היוצאת מהערים סידני, מלבורן ובריסביין. מהערים שהוזכרו אך גם מערים נוספות כגון אדלייד, פרת' ודארווין ניתן לטוס לעיירה אליס ספרינגס ולהמשיך עם רכב שכור או טיול מאורגן לאולורו. דרך הגעה פופולארית נוספת היא הגעה כחלק מטיול רואד-טריפ בתוך אוסטרליה מכיוון דרום (מהעיר אדלייד) או מכיוון צפון (מהפארק הלאומי קקדו ומהעיר דארווין). 

outback driving

יתרונות / למי איירס רוק מתאים?

מפגש עם אוסטרליה אחרת– זה לא סוד שמרבית המטיילים באוסטרליה מבלים את רוב זמנם בחוף המזרחי של היבשת. רובם גם מסיימים באיזור זה את הטיול מבלי לקפוץ ליעדים פנימיים או רחוקים יותר, וזאת בשל כמות אתרי השיא, האטרקציות והערים הגדולות הפזורים לאורך החוף המזרחי. בעוד שהחוף המזרחי הססגוני צבוע בנופי חופים כחולים, יערות, גורדי שחקים ובעלי חיים רבים, ואין ספק שזו סיבה מעולה לטייל בו זמן רב, הלב האדום של אוסטרליה, בו נמצא איירס רוק, מכיל נופים שונים לחלוטין: אדמה מדברית אדומה וכתומה, שטוחה לחלוטין, כשלפתע מתנשאות ממנה תצורות אבן אדירות בגודלן וביופיין. מיד עם נחיתתכם בלב האדום של אוסטרליה (או מיד עם הגעתכם לאאוטבק לנוסעים ברכב) תחושו בהבדל הקיצוני שבין אתרי התיירות השכיחים לבין השממה המוחלטת השוררת מסביב.

חוויה תרבותית– בעוד שבאתרי שיא רבים באוסטרליה המטיילים מקדישים את זמנם לפעילויות טבע ולאטרקציות תוססות, הפעילויות באיירס רוק הן בגוון תרבותי, שכן מדובר באתר הקדוש ביותר לאבוריג'ינים: ציורי קיר, סיפורי "זמן חלום" ולימוד על השרדות האבוריג'ינים בשטחים המדבריים כולל סדנאת "בוש טאקר" (פירות, צמחים ובכלל מזון מקומי המשמשים את את האבוריג'ינים למאכל ולמרפא) הם חלק מהחוויות במפגש עם התרבות האבוריג'ינית פנים אל פנים. כיום לא נותרו חוויות רבות אותנטיות מהתרבות האבוריג'ינית באוסטרליה למטיילים, והביקור באולורו הוא ללא ספק אחת האפשרויות היותר טובות לחוות את התרבות המקומית בצורה הרבה פחות ממוסחרת.

משך הטיול- הטיול באולורו אינו מצריך מכם להקדיש זמן רב (אחרים עשויים לראות זאת כחסרון, ראו בהמשך המאמר). אלו שזמנם ביבשת האדומה קצר ורוצים לחוות את היעד, ודאי ישמחו לגלות ש1-3 לילות בהחלט מספיקים לביקור באיירס רוק, וכ-3-5 לילות מספיקים כדי לבקר בכל המקטע שמאיירס רוק ועד לאליס ספרינגס, כך שכמעט כל מטייל יכול לבחור לשלב את פלא הטבע הזה כחלק מהטיול שלו באוסטרליה.

טיול מחוץ לעונות השיא- בדרך כלל אתרי שיא באוסטרליה מומלצים לביקור בעונות האביב והקיץ, אולם לאיירס רוק ניתן להגיע כמעט בכל חודשי השנה. דווקא שיא הקיץ (ינואר-פברואר) נחשב כתקופה מאתגרת יותר מבחינת תנאי מזג האוויר, כאשר בימים רבים הטמפרטורות מגיעות לעומס חום (טמפרטורות שכיחות בעונה זו במשך היום הן 30-45 מעלות) מה שהופך את הטיול בשטח המדברי לקשוח במיוחד ומצריך התארגנות והצטיידות בהתאם. בעונות המעבר מזג האוויר קלאסי: הימים נעימים והערבים יכולים להיות אפילו קרירים.

אין מורכבות לתכנון הטיול– על אף הריחוק מהציוויליזציה, אם אתם מעוניינים לחוות את התרבות האבורג'ינית ולצפות בנופי האאוטבק המפורסמים בקלות, ללא צורך באופרציה ולוגיסטיקה מסובכות, איירס רוק לגמריי עונה על הציפיות. הטיול בפארק הלאומי מתבצע בכבישים סלולים, בין אתרים ידועים עם מטיילים נוספים ללא חשש מהימצאות לבד במדבר. כמו כן, ישנם סיורים מודרכים למעוניינים בכך, וישנם שירותי תיירות מסודרים כגון לינה בכל הרמות, חברות השכרת רכב בינלאומיות וכמובן אוכל.

חסרונות / למי איירס רוק אינו מתאים

המיקום וההגעה– כמו שישנם לא מעט יתרונות למיקום מבודד שכזה, כגון כמות תיירים נמוכה יותר, ישנם גם חסרונות שמורגשים היטב. בסופו של דבר איירס רוק מרוחק מכל נקודה אחרת משמעותית באוסטרליה ועל כן תצטרכו לנסוע עשרות שעות או להזמין לפחות עוד 2 טיסות הלוך ושוב אל ומהמדבר. בנוסף לכך, משך הטיסה מעריה הגדולות של אוסטרליה אל אולורו הוא כ-3.5 שעות, ממש כמו לטוס מישראל לאירופה. כמו כן, כפי שהוסבר למעלה כחלק מהיתרונות, האיזור אינו מצריך ימי טיול רבים. בשקלול כל הנתונים, מטיילים רבים מעדיפים לחסוך את ה"תענוג" של המעברים ושעות הטיסה הרבות עבור יעד בודד וקצר כמו אולורו.

תוואי השטח– טיול מדברי הוא ללא ספק חוויה סובייקטיבית. ישנם מטיילים שמאד מתחברים לנופים אלו, אך עדיין מרבית המטיילים פחות מתלהבים להשקיע זמן ומאמץ לנופים שכאלו כיוון שהם עלולים לשעמם אותם. סיבה נוספת שמטיילים שוקלים את הגעתם למדבר האוסטרלי היא כיוון שגם לישראל יש חצר אחורית מדברית משלה.

עלויות– הלב האדום של אוסטרליה, בדגש על אולורו ועיירת השירות של הפארק שנקראת Yulara, נחשבים מיעדי התיירות היקרים יותר באוסטרליה. אחת הסיבות לכך היא מספר מקומות הלינה המצומצם ביולארה והמיעוט היחסי של חדרי אירוח למטיילים. כך גם מבחינת חברות השכרת הרכב שאינן נמצאות ביעד בהמוניהן, וספקי התיירות השונים מנצלים את העובדה הזו היטב ומייקרות את המחירים. זו הזדמנות מצוינת להדגיש שחובה להזמין מקומות לינה באולורו מספר חודשים מראש כדי להמנע מאי נעימות בשטח וכדי להוזיל מחירים.

זבובים ויתושים– לא כולם יודעים זאת, אך האאוטבק האוסטרלי מפוצץ בזבובים וביתושים שנדבקים לעור ולבגדים היטב. כדי ליהנות מטיול מוצלח חובה להצטייד ברשת לפנים ובתכשיר כנגד הזבובים והיתושים שנמצאים בכל מקום. זו אולי נשמעת הסיבה הפחות משמעותית שבגינה מטיילים מוותרים על ביקור באולורו, אך תופתעו לגלות כי מטיילים לא פעם זונחים את הרעיון לבקר בו רק בגלל הזבובים והיתושים. 

לסיכום- האם כדאי לי לבקר באולורו?

מטיילים רבים מתלבטים אם להגיע בביקורם הראשון (ואולי היחיד) באוסטרליה לאיירס רוק. השיקולים לכאן או לכאן הם רבים וחשוב לומר זאת מראש: אין אמת אחת. בין אם תבקרו ובין אם תוותרו, הטיול באוסטרליה יכול להיות מוצלח ולכלול אתרי שיא רבים. בעיניי סוג מסויים של מטיילים, מדובר באתר שאין להחמיץ אותו בשום פנים ואופן, לא משנה במה המאמץ כרוך. למטיילים אחרים אין כלל עניין בסוגים של אתרים כאלו, או ששיקולים אחרים נכנסים לתמונה כגון עלות מול תועלת. וכמובן שבנוסף לכל השיקולים הקיימים יש להתחשב גם במזג האוויר בעונות השונות של השנה. 

אביתר תמיר
אביתר תמיר

יועץ תיירות וסוכן נסיעות מורשה מטעם משרד התיירות הישראלי, ומומחה לאוסטרליה וניו זילנד בדרגת זהב- הדרגה הגבוהה ביותר מטעם משרדי התיירות המקומיים.

לאחר שהייה ארוכה באוסטרליה וניו זילנד, החלטתי לפני 7.5 שנים לפתוח את נו ווריז טורס, ולעסוק בתכנון טיולים מותאמים אישית, כדי לחלוק אתכם את כל הטוב והשפע שהמדינות המיוחדות האלו מציעות למטיילים.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום ויחד נבנה טיול של פעם בחיים!

שתף:
צרו איתנו קשר:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך
השאירו לנו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!